Klappar och inpiration – på nätet

Det är väldigt populärt att handla mode och kläder på nätet. Allt fler handlar även sina julklappar online, vare sig detta är mjuka eller hårda paket får man helt enkelt vänta och se efter på julaftonskvällen. Vad är det för övrigt för modell som inspirerar modemässigt mest just nu, på nätet?

 

pexels-photo-3Många köper sina prylar och kläder på nätet, i år väntas julhandeln online att växa riktigt ordentligt enligt en artikel i Norrtelje Tidning. Förutom mjuka klappar under granen förväntas även datorspel, böcker och sportprylar att slås in och ligga väntandes på den tilltänkta mottagaren. Förra året uppgick julhandeln online till hela 5 miljarder kronor, i år förväntas siffran öka till närmare 6,2 miljarder kronor. Det som tycks vara en slags pådrivande faktor är möjligheten att göra prisjämförelser men givetvis också rabattkoder och kuponger från populära butiker som Ellos.se exempelvis.

Var tredje klapp handlas online

 

pexels-photo-76931-largeVar tredje julklapp väntas vara inhandlad från nätet i år, detta på grund av att det är både lätt och bekvämt enligt konsumenter. Det är de yngre konsumenterna som kanske främst köper sina presenter online, närmare 40 procent av klapparna införskaffas nämligen på nätet. Bland de äldre, de mellan 65-79 är det endast 10 procent som planerar att göra julklappsinköpen på Internet. Böcker är en av de främsta sakerna som en köper på nätet och är också en given julklapp för många, följt av kläder och leksaker. Genomsnittssvensken köper julklappar för i snitt 1 000 kronor per person – ganska saftigt med andra ord.

 

Mer fakta om E-handel är bland annat:

 

  • E-barometern ges ut kvartalsvis av Postnord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research
  • De mest e-handlade varorna under perioden var kläder och skor. Enligt konsumentundersökningarna handlade 35 procent mode i snitt per månad under kvartalet och 28 procent e-handlade böcker/media
  • Prognosen för helåret 2016 ligger kvar på 16 procents ökning, vilket skulle innebära att den svenska e-handeln skulle omsätta drygt 58 miljarder kronor

 

Källa: Sydsvenskan

 

Supermodellen som inspirerar många på sociala medier

 

Vad har kändisarna på sig nu i höst – runt om på de röda mattorna i världen? En av de mest omtalade stjärnorna just nu är modellen Gigi Hadid. Nyligen var hon värd för den väldigt stora musikgalan American Music Awards och till röda mattan anlände hon i en riktig wow-klänning, i alla fall om man får tro modemagasinet Elle. Gigi Hadid valde nämligen en dockinspireradm romantisk klänning med vit spets och fransar. Håret var fönat och elegant bakåtlagt för att få fram ansiktets form och konturer.  I Svenska Dagbladet benämns denna inflytelserika supermodell som den ”sociala supermodellen”. Detta på grund av att hon bland annat har 24 miljoner följare på Instagram. På bilderna i detta sociala medium syns hon ofta med andra kändisar, som bästisen Kendall Jenner exempelvis. Vidare är hon enligt samma artikel världens femte högst betalda fotomodell.

 

Nu är samma supermodell även aktuell i ett designsamarbete med modekungen Tommy Hilfigre. I höst är modehuset lanserades kollektionen som heter just Tommy x Gigi. Plaggen är sagda att spegla en tidlöshet och samtidigt kännas fräscha och spännande.